DOELSTELLINGEN
Kinderen kunnen wandelen al eens saai vinden. Maar wat is er fijner dan ondergedompeld worden in een (on)bekende buurt. Door rond te wandelen, te kijken, te luisteren, komen jullie bewust en onbewust in aanraking met verschillende herkenbare thema’s (voeding, taal, natuur, verbondenheid, solidariteit …). Bij het kijken naar en het ontmoeten van mensen in de buurt werken we aan beeldvorming, meervoudige identiteit, genuanceerd denken en praten, aandacht voor de persoon (en niet de ‘cultuur’). Tijdens de wandeling geven jullie de ogen de kost en zullen jullie vele indrukken op doen. Aan de hand van luister- en doe-opdrachten kunnen de leerlingen hun ervaringen bundelen.
* De leerlingen delen hun indrukken over een (on)bekende buurt.
* De leerlingen werken samen om een eigen personage, met bepaalde eigenschappen, te bedenken.
* De leerlingen ervaren plezier in het ontdekken van de buurt en het samenwerken en delen dit met de groep.
* De leerlingen ervaren bewust en onbewust diversiteit in de samenleving en reflecteren hierover.